ΚΑΤ' ΟΙΚΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Η ΕΡΕΥΝΑ
Αποτελέσματα έρευνας για την κατ' οίκον εκπαίδευση, συνοπτικά στοιχεία για την εκπαίδευση κατ΄οίκον.
Brian D. Ray, Ph.D. 26 Μαρτίου 2022
© 2022 National Home Education Research Institute
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ, ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑΣΕΙΣ
![]() |
| Διάγραμμα Ανάπτυξης της κατ΄ οίκον εκπαίδευσης στις ΗΠΑ. Ο κατακόρυφος άξονας αναφέρεται σε χιλιάδες μαθητών. |
- Το homeschooling δηλαδή η κατ' οίκον εκπαίδευση υπό την καθοδήγηση των γονέων αποτελεί μια πανάρχαια παραδοσιακή εκπαιδευτική πρακτική που πριν από μια δεκαετία φαινόταν να είναι η πλέον πρωτοποριακή και "εναλλακτική λύση" μορφή εκπαίδευσης, αλλά τώρα οροθετείται ως η "κύρια τάση" στις Ηνωμένες Πολιτείες. Είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή εκπαίδευσης στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η κατ΄ οίκον εκπαίδευση αναπτύσσεται επίσης σε όλο τον κόσμο και σε πολλά άλλα έθνη (π.χ. Αυστραλία, Καναδάς, Γαλλία, Ουγγαρία, Ιαπωνία, Κένυα, Ρωσία, Μεξικό, Νότια Κορέα, Ταϊλάνδη και Ηνωμένο Βασίλειο).
- Μια δημογραφικά μεγάλη ποικιλία ανθρώπων επιλέγουν την εκπαίδευση κατ΄οίκον. Άθεοι, Χριστιανοί, Μορμόνοι. συντηρητικοί, λιμπερταλιστές και φιλελεύθεροι. Οικογένειες χαμηλού, μεσαίου και υψηλού εισοδήματος. Μαύροι, ισπανόφωνοι και λευκοί. Γονείς με διδακτορικό δίπλωμα, με απολυτήριο γυμνασίου και χωρίς απολυτήριο γυμνασίου. Μια μελέτη σε εθνικό επίπεδο δείχνει ότι το 41% των μαθητών που εκπαιδεύονται κατ' οίκον είναι Μαύροι, Ασιάτες, Ισπανόφωνοι και άλλοι (δηλαδή, όχι Λευκοί/μη Ισπανόφωνοι) (Υπουργείο Παιδείας των ΗΠΑ, 2019).
- Οι φορολογούμενοι ετησίως δαπανούν κατά μέσο όρο 15.240$ ανά μαθητή στα δημόσια σχολεία, συν τις επιπλέον δαπάνες (National Education Association, 2021). Οι περίπου 3,7 εκατομμύρια μαθητές της κατ' οίκον εκπαίδευσης του σχολικού έτους 2020-21 αντιπροσωπεύουν μια εξοικονόμηση άνω των 56 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τους φορολογούμενους. Πρόκειται για 56 δισεκατομμύρια δολάρια που δεν χρειάστηκε να ξοδέψουν οι Αμερικανοί φορολογούμενοι.
- Οι φορολογούμενοι δεν ξοδεύουν τίποτα για τη συντριπτική πλειοψηφία των κατ' οίκον μαθητών, ενώ οι οικογένειες που μετέχουν στην κατ΄οικον εκπαίδευση ξοδεύουν κατά μέσο όρο 600$ ανά μαθητή ετησίως για την εκπαίδευσή του. Οι οικογένειες που επιλέγουν την κατ΄οίκον εκπαίδευση δεν εξαρτώνται από δημόσιους χρηματοδοτούμενους πόρους για την εκπαίδευση των παιδιών τους.
- Η δημοφιλία της κατ' οίκον εκπαίδευση αυξάνεται γρήγορα μεταξύ των μειονοτήτων. Περίπου το 41% των οικογενειών που επέλεξαν την κατ΄ οίκον εκπαίδευση είναι μη λευκοί/μη ισπανόφωνοι (δηλαδή, όχι λευκοί/Άγγλοσάξωνες).
- Υπολογίζεται ότι πάνω από 9 εκατομμύρια Αμερικανοί έχουν εμπειρία εκπαίδευσης κατ΄ οίκον από τον Φεβρουάριο του 2020.
ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Οι περισσότεροι γονείς και νέοι επιλέγουν εκπαίδευση κατ΄ οίκον για περισσότερους από έναν λόγους. Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι που αναφέρονται στην κατ΄οίκον εκπαίδευση είναι οι ακόλουθοι:
- προσαρμοζόμενο πρόγραμμα σπουδών και εξατομικευμένο μαθησιακό περιβάλλον για κάθε παιδί,
- επίτευξη περισσότερων ακαδημαϊκών στόχων σε σχέση με τα παραδοσιακά (δημόσια ή ιδιωτικά) σχολεία,
- διαφορετικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις από τις τυπικές των παραδοσιακών σχολείων,
- ενίσχυση των οικογενειακών δεσμών μεταξύ παιδιών και γονέων και μεταξύ αδελφών,
- καθοδηγούμενες και αιτιολογημένες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με νεαρούς συνομηλίκους και ενήλικες,
- ασφαλέστερο περιβάλλον για τα παιδιά και τους νέους, λόγω της έλλειψης σωματικής βίας, ναρκωτικών, αλκοόλ, ψυχολογικής κακοποίησης, ρατσισμού και ακατάλληλης και ανθυγιεινής σεξουαλικότητας που σχετίζονται με τα παραδοσιακά σχολεία,
- εναλλακτική εκπαιδευτική προσέγγιση όταν τα δημόσια ή ιδιωτικά σχολεία δεν λειτουργούν λόγω έντονων καταστάσεων υγείας που σχετίζονται με ασθένειες (π.χ. Covid-19, Coronavirus),
- προστασία των μειονοτικών παιδιών από τον ρατσισμό των δημόσιων σχολεία ή από τις "προσδοκόμενες" χαμηλές αποδόσεις των έγχρωμων παιδιών (π.χ. μαύροι) (π.χ. Fields-Smith, 2020; Mazama & Lundy, 2012),
- διδασκαλία και μετάδοση ενός συγκεκριμένου συνόλου αξιών, πεποιθήσεων και κοσμοθεωριών στα παιδιά και τους νέους.
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
- Οι εκπαιδευόμενοι κατ΄ οίκον στο σπίτι βαθμολογούνται συνήθως με 15 έως 30 εκατοστιαίες μονάδες παραπάνω από τους μαθητές των παραδοσιακών σχολείων σε τυποποιημένα τεστ ακαδημαϊκών επιδόσεων. (Ο μέσος όρος του δημόσιου σχολείου είναι το 50 σε κλίμακα βαθμολογίας από 1 έως 99.) Μια μελέτη του 2015 διαπίστωσε ότι οι μαύροι μαθητές της κατ' οίκον εκπαίδευσης σημειώνουν 23 έως 42 εκατοστιαίες μονάδες παραπάνω από τους μαύρους μαθητές των δημοσίων σχολείων (Ray, 2015).
- Το 78% των μελετών που έχουν αξιολογηθεί από άλλους ειδικούς στον ίδιο τομέα(ομοτίμους) σχετικά με τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα δείχνουν ότι οι μαθητές της κατ' οίκον εκπαίδευσης έχουν στατιστικά σημαντικά καλύτερες επιδόσεις από εκείνους των παραδοσιακών σχολείων (Ray, 2017).
- Οι μαθητές της κατ' οίκον εκπαίδευσης βαθμολογούνται πάνω από το μέσο όρο στα τεστ επίδοσης ανεξάρτητα από το επίπεδο τυπικής εκπαίδευσης των γονέων τους ή το οικογενειακό εισόδημα.
- Αν οι γονείς των μαθητών της κατ΄ οίκον εκπαίδευσης είναι εκπαιδευτικοί, αυτό δεν σχετίζεται με το ακαδημαϊκά επιτεύγματα των παιδιών τους.
- Ο βαθμός κρατικού ελέγχου και ρυθμίσεων της κατ΄ οίκον εκπαίδευσης δεν σχετίζεται με τις ακαδημαϊκές επιδόσεις.
- Οι μαθητές που εκπαιδεύονται στο σπίτι συνήθως βαθμολογούνται πάνω από το μέσο όρο στις δοκιμασίες SAT και ACT που αποτελούν εξετάσεις για εισαγωγή στα κολέγια.
- Οι μαθητές της κατ' οίκον εκπαίδευσης ολοένα και περισσότερο γίνονται δεκτοί από τα κολέγια.
![]() |
| Ακαδημαϊκά επιτεύγματα των μαθητών της κατ΄οίκον εκπαίδευσης με τους μαθητές των δημοσίων σχολείων(σύγκριση) |
- Τα στοιχεία της έρευνας σχετικά με την κατ' οίκον εκπαίδευση δείχνουν ότι οι εκπαιδευόμενοι κατ΄ οίκον τα καταφέρνουν καλά, με αποδόσεις συνήθως πάνω από το μέσο όρο, στις μετρήσεις κοινωνικής, συναισθηματικής και ψυχολογικής ανάπτυξης. Η έρευνα ελέγχει την αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους, την αυτοαντίληψη, τις ηγετικές δεξιότητες, την οικογενειακή συνοχή, τη συμμετοχή στην κοινωνική εργασία και την αυτοεκτίμηση.
- Το 87% των μελετών που έχουν αξιολογηθεί από ομοτίμους σχετικά με την κοινωνική, συναισθηματική και ψυχολογική ανάπτυξη δείχνουν ότι οι μαθητές της κατ' οίκον εκπαίδευσης έχουν στατιστικά σημαντικά καλύτερη απόδοση από τους μαθητές των συμβατικών σχολείων (Ray, 2017).
- Οι μαθητές της κατ' οίκον εκπαίδευσης συμμετέχουν τακτικά σε κοινωνικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες έξω από το περιβάλλον του σπιτιού τους και με άτομα εκτός των μελών του άμεσου οικογενειακού περιβάλλοντος. Συμμετέχουν συνήθως σε δραστηριότητες όπως εκπαιδευτικές εκδρομές, προσκοπισμός, 4-H[1], πολιτικές κινήσεις, εκκλησιαστικές διακονίες, αθλητικές ομάδες και προσφορά στην κοινότητα εθελοντικής κοινωνικής εργασίας.
- Οι ενήλικες που στα μαθητικά τους χρόνια εκπαιδεύτηκαν κατ' οίκον είναι πολιτικά πιο ανεκτικοί από αυτούς που εκπαιδεύτηκαν στα δημόσια σχολεία, σύμφωνα με στοιχεία της περιορισμένης έρευνας που έχει γίνει μέχρι τώρα.
ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΦΥΛΟΥ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ
- Ένας ερευνητής έχει διαπιστώσει ότι η κατ΄ οίκον εκπαίδευση προσφέρει στους νέους μια ασυνήθιστη ευκαιρία να κάνουν ερωτήσεις όπως «Ποιος είμαι;» και «Τι θέλω πραγματικά;», και μέσα από τη διαδικασία υποβολής και σταδιακής απάντησης των ερωτήσεων, τα κορίτσια που εκπαιδεύονται κατ΄ οίκον αναπτύσσουν τις δυνάμεις και τις αντοχές που τους δίνουν μια ασυνήθιστα ισχυρή αίσθηση του εαυτού τους.
- Μερικοί πιστεύουν ότι η ενεργητική φύση και η τάση των αγοριών στη σωματική έκφραση μπορούν πιο εύκολα να ικανοποιηθεί στην κατ΄ οίκον εκπαίδευση. Πολλοί ανησυχούν από το γεγονός ότι ένας εξαιρετικά δυσανάλογος αριθμός μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα δημόσια σχολεία είναι αγόρια. Τα αγόρια στα δημόσια σχολεία έχουν 2,5 φορές περισσότερες πιθανότητες από τα κορίτσια να διαγνωστούν με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ).
ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΟΝ "ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΚΟΣΜΟ" ΤΗΣ ΕΝΗΛΙΚΙΩΣΗΣ
Η έρευνα και τα στοιχεία σχετικά με τους ενήλικες που έλαβαν στα μαθητικά τους χρόνια εκπαίδευση κατ΄ οίκον συνεχώς αυξάνονται. Μέχρι στιγμής η έρευνα δείχνει ότι:
- Το 69% των μελετών που έχουν αξιολογηθεί από ομοτίμους σχετικά με την επιτυχία στην ενήλικη ζωή (συμπεριλαμβανομένου του κολεγίου) δείχνουν ότι οι ενήλικες που έλαβαν εκπαίδευση κατ΄ οίκον πετυχαίνουν και έχουν στατιστικά σημαντικά καλύτερες επιδόσεις από εκείνους που φοίτησαν σε παραδοσιακά σχολεία (Ray, 2017) συμμετέχουν στην προσφορά εθελοντικής κοινωνικής εργασίας πιο συχνά από τον γενικό πληθυσμό (π.χ. Seiver & Pope, 2022),
- Αυτοί οι ενήλικες ψηφίζουν και παρακολουθούν δημόσιες συνεδριάσεις πιο συχνά από τον γενικό πληθυσμό,
- Συνεχίζουν στο κολέγιο και πετυχαίνουν επιδόσεις ίδιες ή υψηλότερες από τον γενικό πληθυσμό,
- Μέχρι την ενηλικίωση, εσωτερικεύουν τις αξίες και τις πεποιθήσεις των γονιών τους σε υψηλό ποσοστό.
Πηγές
Τα παραπάνω ευρήματα τεκμηριώνονται εκτενώς σε μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες πηγές και οι περισσότερες είναι διαθέσιμες στη διεύθυνση www.nheri.org:
- Cheng, Albert. (2014). Does homeschooling or private schooling promote political intolerance? Evidence from a Christian university. Journal of School Choice: International Research and Reform, 8(1), 49-68 [a peer-reviewed journal].
- Fields-Smith, Cheryl. (2020). Exploring single black mothers’ resistance through homeschooling. Switzerland: Palgrave Macmillan Cham.
- Mazama, Ama; & Lundy, Garvey. (2012, August 26). African American homeschooling as racial protectionism. Journal of Black Studies, 43(7) 723–748.
- McDonald, Kerry. (2020). Homeschooling more than doubles during the pandemic: State-level data show just how dramatic the surge in homeschooling has been. Retrieved December 29, 2020 from https://fee.org/articles/homeschooling-more-than-doubles-during-the-pandemic/
- Mead, Sara. (2006). The truth about boys and girls.
- Medlin, Richard G. (2013). Homeschooling and the question of socialization revisited. Peabody Journal of Education, 88(3), 284-297 [a peer-reviewed journal].
- National Education Association. (2021). Rankings of the States 2020 and Estimates of School Statistics 2021. Retrieved July 1, 2021 from http://www.nea.org/home/44479.htm
- Ray, Brian D. (2004). Home educated and now adults: Their community and civic involvement, views about homeschooling, and other traits. Salem, Oregon: NHERI.
- Ray, Brian D. (2004). Homeschoolers on to college: What research shows us. Ray, Journal of College Admission, No. 185, 5-11 [a peer-reviewed journal].
- Ray, Brian D. (2010). Academic achievement and demographic traits of homeschool students: A nationwide study. Academic Leadership Journal, 8, www.academicleadership.org [a peer-reviewed journal]. For a free copy, contact us.
- Ray, Brian D. (2013). Homeschooling associated with beneficial learner and societal outcomes but educators do not promote it. Peabody Journal of Education, 88(3), 324-341 [a peer-reviewed journal].
- Ray, Brian D. (2015). African American homeschool parents’ motivations for homeschooling and their Black children’s academic achievement. Journal of School Choice, 9:71–96 [a peer-reviewed journal]. For a free copy, contact us.
- Ray, Brian D. (2017). A systematic review of the empirical research on selected aspects of homeschooling as a school choice. Journal of School Choice, 11(4), 604-621 [a peer-reviewed journal]
- Seiver, Jillene Grove; & Pope, Elisa A. (2022). The kids are alright II: social engagement in young adulthood as a function of k-12 schooling type, personality traits, and parental education level. Home School Researcher, 37(2), 1-9.
- Sheffer, Susannah. (1995). A sense of self: Listening to homeschooled adolescent girls.
- United States Department of Education. (2019) Homeschooling in the United States: Results from the 2012 and 2016 Parent and Family Involvement Survey (PFINHES: 2012 and 2016). Retrieved November 3, 2020 from https://nces.ed.gov/pubs2020/2020001.pdf
Ο Brian D. Ray, Ph.D. είναι διεθνώς γνωστός ερευνητής, εκπαιδευτικός, ομιλητής και πραγματογνώμονας. Είναι πρόεδρος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού National Home Education Research Institute. Είναι πρώην πιστοποιημένος δάσκαλος σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία και υπηρέτησε ως καθηγητής στους τομείς της επιστήμης, των ερευνητικών μεθόδων και της εκπαίδευσης σε μεταπτυχιακό και προπτυχιακό επίπεδο. Κατέχει διδακτορικό δίπλωμα στην εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Όρεγκον, μεταπτυχιακό δίπλωμα στη ζωολογία από το Πανεπιστήμιο του Οχάιο και πτυχίο βιολογίας από το Πανεπιστήμιο του Puget Sound. Ο Δρ Ρέι μελετά το κίνημα του homeschool από το 1984 περίπου.
[1] Το 4-H είναι ένα δίκτυο οργανώσεων νεολαίας με έδρα τις ΗΠΑ, αποστολή του οποίου είναι "να προσελκύει νέους για να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις δυνατότητές τους, προωθώντας παράλληλα τον τομέα της ανάπτυξης της νεολαίας".

